movakelinenglish

استرالیا

Australia_استرالیا

Image

استرالیا ششمین کشور بزرگ دنیاست. پایتخت استرالیا شهر کنبراست. کنبرا شهری است که مجلس کشور در آنجا قرار دارد. این کشور با ۷٬۶۸۶٬۸۵۰ کیلومتر مربع وسعت، ششمین کشور پهناور دنیا و ۴٫۶ برابر ایران است. بر اساس سرشماری سال 2018 جمعیت این کشور 24.99 میلیون نفر می باشد. استرالیا همچنین سرزمین اصلی قاره "اقیانوسیه به شمار می‌آید که کوچک‌ ترین قاره" دنیاست و با تراکم نسبی ۶/۲ نفر در هر کیلومتر مربع، یکی از پایین‌ ترین ارقام میزان تراکم در جهان را دارا می‌باشد. 

برای مشاهده موقعیت استرالیا بر روی نقشه، کلیک کنید.

Image

جغرافیا استرالیا

استرالیا از نظر مساحت دومین کشور پهناور است. جغرافیا استرالیا یا اقیانوسیه با ۶/۷ میلیون کیلومتر مربع مساحت، کوچک‌ترین قاره جهان به حساب می‌آید. استرالیا سرزمینی و تقریبا هموار است. ناحیه غربی آن را فلات غربی استرالیا و شرق آن را رشته کوه های جداکننده تشکیل می‌دهد و بین این دو، سرزمین پست و همواری قرار گرفته که بیشتر آن خشک و خالی از سکنه‌ است. بلندترین نقطه استرالیا قله‌ای در کوهستان برفی است که ۲۲۲۸ متر ارتفاع دارد و پست ترین نقطه آن ۱۵- متر است که در دریاچه اِیر قرار دارد. بلندترین رودخانه استرالیا رود دارلینگ است که بیش از دو هزار و هفتصد کیلومتر طول دارد. این رود با پیوستن به رود مورای که دومین رود بزرگ استرالیاست در نهایت در جنوب ویکتوریا به اقیانوس منجمد جنوبی می‌ریزد. استرالیا که همچون جزیره‌ای بزرگ در اقیانوس آرام واقع شده از نظر زمین ‌شناسی کهن ترین خشکی جهان به شمار می‌آید. استرالیا اقیانوس آرام جنوبی را از اقیانوس هند جدا می‌کند. درازای سرزمین اصلی از شمال تا جنوب ۳۱۳۴ کیلومتر و پهنای آن از شرق به غرب ۳۷۸۲ کیلومتر است. استرالیا ۲۵٬۷۶۰ کیلومتر مرز دارد که تماما مرز آبی است. استرالیا دارای ۶ ایالت و دو قلمرو می باشد. هر یک از ایالات پایتخت خود را دارند.

Image
Image

تاریخچه استرالیا

سال ۱۷۷۰ میلادی کاپیتان جیمز کوک دریانورد بریتانیایی، نواحی اطراف سیدنی در شرق استرالیا را اکتشاف و ثبت کرد. کاپیتان آرتور فیلیپ در ۱۸ جولای ۱۷۸۸ با یازده کشتی و ۱۳۵۰ مسافر به حدود سیدنی رسید و ضمن اعلام این منطقه با نام نیو ساوت ولز به عنوان یکی از مستعمره‌های بریتانیا، خود به فرمانداری آن برگزیده شد. بریتانیایی‌ها در دید اول به استرالیا به عنوان سرزمینی دور دست و خشک برای تبعید محکومین و زندانیان نگاه می‌کردند. به همین دلیل بیشتر مسافران اولیه، به اجبار به منطقه ولز جنوبی جدید آمدند. اما ساکنان دیگر ایالت ها اغلب به اختیار خود به سرزمین جدید مهاجرت کردند. در سال ۱۹۰۰ میلادی، ملکه ویکتوریا طی قانونی به استرلیا استقلال سیاسی اعطا کرد. استقلال کشور استرالیا به طور رسمی در روز اول ژانویه ۱۹۰۱ اعلام شد و از این به بعد استرالیا به عنوان یک قلمرو همسود یا سرزمینی با حکومت مستقل اما در زمره کشورهای تحت حمایت بریتانیا در آمد. استرالیایی‌ها از این روز به عنوان روز ملّی خود یاد می‌کنند. این کشور در جنگ جهانی اول به عنوان حامی بریتانیا جنگید و «ارتش مشترک استرالیا و نیوزلند» یا به اختصار آنزاک در نبرد گالیپولی در ترکیه امروزی شرکت کرد. در مجموع بیش از شصت هزار استرالیایی در خلال جنگ جهانی اول کشته شدند. در جنگ جهانی دوم مناطقی از شمال و شرق این کشور توسط ژاپنی‌ها بمباران شد و نیروهای آمریکایی در این کشور پیاده شدند. اما استرالیا از صدمات این جنگ به کنار ماند. طی قانونی در سال ۱۹۸۶ استرالیا به طور رسمی دخالت پادشاهی متحده را در امور سیاسی و نظامی این کشور خاتمه داد، استرالیایی ها در ۶ نوامبر ۱۹۹۹ با رای اکثریت (۸۲% آرا) رای به تحت قیومیت ملکه بودن دادند و همچنان ملکه ی انگلیس برایشان «فرماندار کل» تعیین کند. 

Image

آب و هوای استرالیا

استرالیا در بیشتر اوقات دارای آب و هوای معتدل در سال می باشد. تغییرات آب و هوایی نیز یک موضوع جدی در این کشور محسوب می شود، به طوریکه در بین سال های 1910 تا 2004 حدود 0.7 درجه سانتی گراد به میانگین دمای این کشور اضافه شده است. ایالات شمالی استرالیا معمولا بیشتر اوقات دارای آب و هوای گرم می باشند، در حالیکه  ایالات جنوبی این کشور زمستان های سردتری را تجربه می کند. استرالیا به خاطر بارش سالانه کمتر از 600 میلی متر، از خشک ترین کشور های جهان محسوب می شود. بارش برف نیز در استرالیا غالبا در ارتفاعات نزدیک کرانه شرقی در ایالات ویکتوریا، نیوساوت ولز، تاسمانی و قلمرو پایتختی اتفاق می افتد. همانند تمامی کشور های نیم کره جنوبی، فصول استرالیا خلاف فصول کشورهای نیم کره شمالی است. تابستان از دسامبر تا فوریه (آذر تا بهمن)، پاییز از مارس تا می (اسفند تا اردی بهشت)، زمستان از ژوئن تا اوت (خرداد تا مرداد) و بهار از سپتامبر تا نوامبر (شهریور تا آبان) است.

Image

اقتصاد استرالیا

اقتصاد استرالیا کشوری توسعه یافته با اقتصاد متکی بر بازرگانی و کشاورزی است. محصولات اصلی استرالیا نیشکر، پنبه، غلات و گوشت است. این کشور معادن فراوانی دارد. شرکای بازرگانی استرالیا بیشتر چین، ژاپن و کره جنوبی در آسیا و نیز ایالات متحده آمریکا هستند. بنا بر گزارش بانک جهانی، این کشور در سال ۲۰۰۵، از نظر تولید ناخالص داخلی یا GDP در رده پانزدهم جهان قرار داشته‌ است و نیز بر اساس گزارش برنامه توسعه سازمان ملل متحد، استرالیا از نظر شاخص توسعه انسانی در سال ۲۰۰۶ سومین کشور توسعه یافته دنیا به حساب می‌آید.

Image

دولت و سیاست در استرالیا

استرالیا کشوری است که از مجموعه کشورهای مشترک المنافع که دارای حکومت پادشاهی مشروطه است و بالاترین مقام سلطنتی بریتانیای کبیر یعنی ملکه الیزابت دوم ملکه این کشور نیز به حساب می‌آید. جانشین ملکه در این کشور فرماندار کل استرالیا است که وی نیز به نوبه خود فرمانداران ایالت های این کشور را تعیین می‌کند. هر چند فرماندار کل بر طبق قانون اساسی، از اختیارات فراوانی برخوردار است اما در عمل شخص اجرایی اول در استرالیا نخست وزیر است که طی یک فرآیند دموکراتیک انتخاب می‌شود و دولت را تشکیل می‌دهد که شامل سه زیر شاخه است: قانون گذاری، اجرایی و قضایی. در طی انتخابات سال 2018 حزب لیبرال پیروز گشت و آقای اسکات موریسون به عنوان نخست وزیر این کشور انتخاب شد. در استرالیا، مردم ابتدا نمایندگان مجلس را انتخاب می‌کنند. رئیس حزبی که بیشترین نفرات انتخاب شده را در مجلس داشته باشد به ‌عنوان نخست وزیر مسئول تشکیل کابینه دولت می‌شود.

Image
Image

تحصیل در استرالیا

استرالیا یکی از محبوب ترین کشورها برای علاقه مندان به تحصیل در خارج از کشور می باشد. طبق آخرین آمارهای ارائه شده، سالانه بیش از 500 هزار دانشجوی بین الملی از دویست کشور جهان تحصیل در استرالیا را انتخاب می کنند. این کشور در حال حاضر از نظر تعداد دانشجویان بین المللی بعد از آمریکا و انگلیس مقام سوم را به خود اختصاص داده است. یکی از دلایل اصلی انتخاب این کشور توسط دانشجویان، رتبه بندی و رنکینگ جهانی دانشگاه های آن می باشد. شاید شما نیز با عبارت group of eight یا گروه هشت آشنا باشید. دانشگاه های گروه هشت استرالیا از لحاظ رتبه بندی در بین 100 دانشگاه اول جهان قرار دارند. این دانشگاه ها عبارتند از: دانشگاه ملبورن، دانشگاه ملی استرالیا، دانشگاه سیدنی، دانشگاه نیوسوت ولز، دانشگاه موناش، دانشگاه کوئیزلند، دانشگاه استرالیا غربی، دانشگاه آدلاید و ... همچنین ارائه طیف وسیعی از رشته ها در دانشگاه ها و مراکز آموزشی، انتخاب رشته متناسب با علاقه، دانشجویان را برای انتخاب این کشور به عنوان مقصدی برای تحصیل ترغیب می کند. اغلب رشته ها با هزینه های متفاوت و در مقاطع گوناگون از کاردانی گرفته تا دکترا، در دانشگاه های مختلف این کشور وجود دارد و بسته به صلاحیت تحصیلی، شرایط مالی و علاقه دانشجو به دانشگاه و شهر مورد نظر، می توان بهترین انتخاب را داشت. شرایط تحصیل در استرالیا از دانشگاه به دانشگاه دیگر حتی رشته به رشته ای دیگر متفاوت بوده و به موارد مختلفی چون مدارک تحصیلی، سابقه کار، مدرک زبان، معدل، دانشگاه گذشته و … بستگی دارد. اختصاص بیش از دویست میلیون بودجه برای بورسیه های تحصیلی توسط دولت استرالیا یکی از فرصت های ممتاز برای علاقه مندان به ادامه تحصیل در استرالیا خصوصا در بخش تحقیقاتی است. در واقع استرالیا جزو ده کشور اولی است که بیشترین بودجه را برای آموزش عالی و پژوهش های علمی تخصیص می دهد. دانشگاه های استرالیا بیش از 15 نفر برنده جایزه نوبل و صدها برنده جوایز علمی و هنری به دنیا معرفی کرده اند و این بارزترین دلیل بر کیفیت بالای آموزشی و تحقیقاتی این دانشگاه هاست.

اطلاعات ارائه شده در این سایت فقط جنبه اطلاعات عمومی داشته و نباید توصیه حقوقی در نظر گرفته شود.
خدمات مشاوره مهاجرتی صرفا توسط وکیل قانونی در امور مهاجرت مجاز است، هرگونه مشاوره مهاجرتی توسط سایر افراد فاقد ارزش است.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای موسسه مهاجرتی یوسفی محفوظ است.
© کپی رایت موسسه مهاجرتی یوسفی (میهن گزین) 2021.
طراحی: کانون هنرپرداز