movakelinenglish

آزمون PTE چیست؟

آزمون Pearson Language Test of English یا همان PTE، پیرسون، یکی از آزمون های بین المللی تعیین سطح زبان انگلیسی مانند IELTS و TOEFL است که از اعتبار بالای جهانی برخوردار بوده و مورد قبول کشورهای استرالیا و نیوزلند برای مهاجرت و ادامه تحصیل است.

آزمون PTE به صورت کاملا کامپیوتری در مراکز رسمی پیرسون برگزار می شود. سوالات از چهار مهارت اصلی Speaking ،Listening ،Writing ،Reading مطرح شده و مهارت ها را به صورت جداگانه می سنجند، سوالات بر اساس مهارت زبانی تفکیک می شوند و معمولا سوالات دو مهارت را همزمان ارزیابی می کند، اما نمره سوالات هر بخش، روی مهارت های دیگر هم تاثیر می گذارند. در این آزمون علاوه بر مهارت های اصلی به مهارت های Grammar ،Oral fluency ،Pronunciation Spelling ،Vocabulary ،Written discourse هم نمره تعلق می گیرد.

دلیل محبوبیت آزمون PTE

از 2 سال قبل زمانی که وزارت مهاجرت استرالیا رسما اعلام کرد مدرک PTE را هم به عنوان مدرک مهارت زبان انگلیسی قبول می کند و البته شایعه هایی مبنی بر آسان تر بودن آن نسبت به آیلتس و تافل باعث شد بر محبوبیت این آزمون افزوده شود. این آزمون به غیر از استرالیا در تمامی دانشگاه های جهان مانند آیلتس یا تافل به عنوان نشانه معتبر تعیین سطح زبان انگلیسی مورد قبول نیست ولی به مرور برخی از مراکز دانشگاهی کانادا شروع به پذیرش این آزمون در بعضی از مقاطع مانند ارشد می کنند و انتظار می رود این مراکز به سرعت افزایش پیدا کنند. برای اطلاع از مراکز و موسساتی که پیرسون را به رسمیت می شناسند به سایت Pearsonpte سر بزنید. این آزمون به صورت هفتگی برگزار می شود و نتایج حداکثر تا 5 روز کاری اعلام می شود. امکان شرکت مجدد در آزمون هم به راحتی و با فاصله زمانی کوتاهی پس از اعلام نتایج امکان پذیر است.

انواع آزمون PTE

آزمون پی تی ای هر هفته در ۳ مدل برگزار می شود:

- آکادمیک (Academic PTE)

- عمومی (General PTE)

- کودکان و نوجوانان (Young Learners PTE)

هر کدام از آزمون ها برای مقاصد خاصی کارایی دارند و داوطلبان با توجه به نیاز خود انتخاب می کنند.

- مدل آکادمیک (Academic PTE)

بخش اول: نوشتن و صحبت کردن است که 77 تا 93 دقیقه زمان دارد و شامل بخشهای معرفی شخصی، خواندن با صدای بلند، توصیف تصویر، تکرار جمله و خلاصه کردن متن (در حد یک جمله) است.

بخش دوم: خواندن است که 31 تا 40 دقیقه زمان دارد و سوالات این بخش چند گزینه‌ای، پر کردن جاهای خالی و چیدن پاراگراف است.

بخش سوم: شنیدن است که دارای سوالات چند گزینه‌ای، پر کردن جای خالی، مشخص کردن کلمات نادرست و خلاصه کردن یک بخش Listening است.

- مدل عمومی (General PTE)

بخش اول: نگارش- مهارت های شما در زمینه Listening ،Reading ،Comprehension Writing، ارزیابی می شود.

بخش دوم: صحبت کردن- مهارت  شما در Speaking توسط یک ممتحن ارزیابی می شود.

-  مدل کودکان و نوجوانان (Young Learners PTE)

این آزمون زبان برای کودکان و نوجوانان 6 تا 13 سال است که در چهار سطح طراحی شده است. در این آزمون ماجراهای یک خانواده انگلیسی در قالب سرگرمی مطرح می شود که تنوع اتفاقات و شخصیت ها باعث لذت بردن کودکان از آزمون می شود و به جای تمرکز بر واژگان و توانایی بیان اصطلاحات کودکان روی توانایی آن ها در استفاده از زبان در موقعیت تاکید شده است.

ثبت نام PTE

تنها مرکز برای ثبت نام آزمون PTE سایت پیرسون به آدرس https://pearsonpte.com/book است که ابتدا باید حساب کاربری خود را ایجاد کنید سپس آزمون را انتخاب می‌کنید و بعد در دو نوع استاندارد و با تاخیر می‌توانید مرکز مورد نظر را انتخاب کنید. پس از تکمیل اطلاعات فرم ثبت نام در تاریخ و مرکز مشخص، هزینه را پرداخت می‌کنید و در نهایت برگه ثبت‌ نام‌ شما آماده پرینت است.

توجه: اقدام به ثبت نام آزمون PTE بدون واسطه و تنها به صورت مستقیم و از سایت رسمی پیرسون https://pearsonpte.com/book  قابل قبول است. مراکز دیگر (نماینده یا ...) قابل قبول نیست.

نمره آزمون PTE چگونه محاسبه می‌شود؟

یکی از تفاوت ‌های آزمون پی تی ای با آیلتس در میزان نمره قبولی است. همانطور که می دانید نمرات آیلتس از 1 تا 9 محاسبه می‌شود. در‌ حالی که نمره آزمون PTE از 90-10 است و نمره 7 آیلتس معادل 65 در PTE است در حالی که کسب نمره 65 در PTE کمی راحت تر از 7 آیلتس به نظر می آید.

PTE در مقایسه با آیلتس و تافل

آزمون پیرسون با آیلتس متفاوت است و داوطلبان شرکت در این آزمون کاملا کامپیوتری باید در مورد آن بدانند. به برخی از ویژگی های آزمون PTE می پردازیم:

 - مشابه آیلتس و تافل چهار مهارت اصلی زبان مورد ارزیابی قرار می گیرد.

- برخلاف آیلتس، تمامی بخش های آزمون PTE در یک روز برگزار می شود.

- مدت زمان آزمون PTE سه ساعت است.

- نمره هر بخش PTE روی بخش های دیگر تاثیر می گذارد.

- آزمون PTE تماما کامپیوتری بوده و امکان خطا در تصحيح وجود ندارد.

- نمره آزمون PTE از 10 تا 90 محاسبه می شود درحالی که نمره آیلتس 1 تا 9 و تافل 1 تا 120 است.

- بخش مکالمه آزمون PTE هم کامپیوتری ارزیابی می شود در حالی که مکالمه آیلتس به صورت حضوری و مکالمه تافل به صورت اینترنتی گرفته می شود.

- آزمون PTE اعتبار زمانی ندارد و برخلاف آزمون های دیگر منقضی نمی شود.

- قبل از شروع آزمون تجهیزات کامپیوتری (کیبورد، هدست و میکروفون) تست می شود تا از سلامت تجهیزات اطمینان حاصل شود. سپس وارد صفحه معرفی می شوید که 30 ثانیه فرصت دارید خودتان را معرفی کنید.

- پنج روز بعد از آزمون در پنل کاربری خود در سایت PTE می‌توانید نتایج آزمون خود را ببینید.

- اگر از نتایج خود راضی نیستید می‌توانید دوباره از سایت اقدام کرده هزینه را بپردازید و مجدد شرکت کنید. 

در ادامه ساختار سوالات آزمون و بخش های مختلف آن را بررسی می کنیم:

بخش اول | خواندن و نوشتن (Speaking & Writing)

اطلاعات ارائه شده در این سایت فقط جنبه اطلاعات عمومی داشته و نباید توصیه حقوقی در نظر گرفته شود.
خدمات مشاوره مهاجرتی صرفا توسط وکیل قانونی در امور مهاجرت مجاز است، هرگونه مشاوره مهاجرتی توسط سایر افراد فاقد ارزش است.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای موسسه مهاجرتی یوسفی محفوظ است.
© کپی رایت موسسه مهاجرتی یوسفی (میهن گزین) 2021.
طراحی: کانون هنرپرداز