movakelinenglish

مالیات

Image

اگر قصد زندگی در کانادا را دارید اطلاع از نظام مالیات در کانادا، بسیار حائز اهمیت است. کانادا، حکومتی فدرال دارد و قوانین در هر یک از استان های کانادا باهم متفاوت است. در واقع مالیات بین دولت فدرال و استان های مختلف تقسیم می شود. استان های کانادا نیز مانند دولت فدرال، بر روی درآمد، مصرف کالا و ثروت مالیات می بندند.

جهت ساده سازی مفاهیم در ابتدا به توضیح چند اصطلاح می پردازیم:

Tax Return= بازگشت مالیات

CRA) Canada Revenue Agency)= اداره مالیات

GST) Goods and Services Tax)= مالیات کالاها و خدمات

HST= مالیات بر فروش هماهنگ شده

هر سال از اوايل ماه فوريه تا آخر ماه آوريل کانادايی ها فرم های مالياتي خود را پر می کنند. در این فرم ها که به Tax Return (بازگشت مالیات) معروف است، درآمدها و بعضی هزینه های خود را که می تواند به کاستن ماليات آن ها کمک کند وارد می کنند. در ضمن چون بیشتر افراد در طول سال ماليات هم داده اند، مالیات های پرداختی را هم وارد می کنند. خلاصه آنکه مجموع ماليات ها و درآمدها و هزينه ها را در نظر می گيرند. اگر فرد در سال قبل بيش از اندازه ماليات داده باشد، دولت مالياتی را که اضافه تر پرداخت شده به آن فرد بر می گرداند. اگر هم فرد به دولت بدهکار باشد بايد بدهی خود را تا پايان ماه اپريل بپردازد که جريمه يا دادگاهی نشود. شما می توانید از انواع برنامه های کامپیوتری مورد تاييد اداره ماليات کانادا Canada Revenue Agency) CAR) که در بازار موجود است و اغلب بسیار ارزان و يا گاها رايگان هستند، کمک بگیرید. اين برنامه ها به شما کمک مي کنند که به يک سری سوالات پاسخ دهيد تا فرم مالياتی شما تکميل شود. بعدا می توانيد به صورت آنلاین اين فرم را در اختيار CRA يا همان اداره ماليات قرار دهيد. لازم به ذکر است که حتی اگر در سال گذشته درآمدی نداشته ايد فرم های مالياتی خود را پر کنيد. دولت به کسانی که درآمد نداشته اند مبالغ اندکی کمک مي کند و اگر سطح درآمد فردی از مقدار معینی کمتر باشد، آن وقت دولت هر سه ماه یک بار یک چک به منزل آن فرد می فرستد که به نوع جبران GST یا HST باشد که پرداخت می کند.

مالیات های فدرال توسط CRA جمع آوری می شود. طبق توافقنامه های جمع آوری مالیات، CRA موارد زیر را جمع آوری می کند و به استان ها ارسال می کند:
- جمع آوری مالیات بر درآمد شخصی استانی از سوی تمامی استان ها به جز کبک، از طریق سیستم یکپارچه ی بازگشت مالیات
- مالیات های شرکتی از سوی تمامی استان ها به جز کبک و آلبرتا
- بخشی از مالیات بر فروش هماهنگ شده (HST) که به نسبت استان هایی که آن را اجرا کرده اند، مازاد بر نرخ مالیات کالاها و خدمات فدرال است.

در کانادا مالیات به 4 دسته زیر تقسیم می گردد:

 مالیات بر درآمد Income Tax
 مالیات بر فروش Sales Tax
 مالیات بر ملک Property Tax
 مالیات بر ارزش افزوده Excise Tax

مالیات بر درآمد در کانادا
ساکنان کانادا باید نسبت بر درآمدی که دارند مالیات بپردازند. دولت فدرال بخش اعظم مالیات بر درآمد را اخذ می کند و استان ها هم به استثنای کبک درصد های پایین تری را می گیرند. مالیات بر درآمد در کانادا در دو قسمت فدرال و ایالتی فرق می کند. برای مشاغل معمولا این عدد یک عدد ثابت است ولی برای صاحبان مشاغل این عدد متفاوت است. نحوه ی محاسبه ی مالیات بدین شکل است که ابتدا معافیت های مالیاتی از درآمد کم می شود (که شامل هزینه مهد کودک بچه، شهریه دانشگاه، کمک های خیریه، صندوق بازنشستگی و … می شود) و بعد به هر فرد یک اعتبار اختصاصی داده خواهد شد که این اعتبار حداقل مبلغ مورد نیاز برای زندگی است در واقع می توان گفت، مالیاتی برای باقیمانده درآمدتان می پردازید.

مالیات بر درآمد در سراسر کانادا معمولا به صورت تصاعدی افزایش می یابد و می توان گفت که افرادی که درآمد بالا دارند نسبت به افرادی که درآمد پایین تری دارند درصد بالاتری مالیات می پردازند.

زمانی که درآمد به شکل سود سرمایه اخذ می شود، تنها نیمی از سود سرمایه به عنوان مالیات بر درآمد اخذ می شود. برای نیمی دیگر مالیاتی اخذ نمی شود. در سال 2021 مالیات بر درآمدهای زیر بدین شرح می باشد:

نرخ های مالیات بر درآمد فدرال

Image

لازم به ذکر است که درآمدهای مشمول مالیات عبارت اند از درآمد ناخالص منهای هرگونه کسر مالیات، معافیت ها یا سایر تنظیماتی که در آن سال مالیاتی مجاز بوده است.

مالیات در استان های مختلف کانادا

مالیات درانتاریو
Image

مالیات فیش حقوقی در کانادا
کارمندان کانادایی باید انواع مالیات ها را از فیش حقوقی خود کسر کرده و به نهادهای مختلف پرداخت کنند. از آن میان می توان به وارد زیر اشاره کرد:
- برنامه ی بازنشستگی و مستمری بگیری کانادا
- بیمه ی اشتغال
- مالیات سلامت کارمندان
- برنامه ی بازنشستگی و مستمری بگیری کبک
- صندوق خدمات سلامت
- برنامه ی بیمه ی والدین کبک
- کمیسیون استانداردهای کار
- صندوق توسعه ی مهارت های نیروی کار
- مالیات بر پاداش
- حق بیمه ی پاداش کارگران

مالیات در کانادا برای شرکت ها
اگر علاقه مند به برنامه های کار آفرینی و سرمایه گذاری کانادا هستید، باید بدانید درآمد و سرمایه ی شرکت ها و سازمان های بزرگ کانادایی هم مشمول مالیات است. درآمد شرکت قبل از اینکه بین سهامداران به عنوان سود سهام توزیع شود مشمول مالیات قرار می گیرد. اعتبار مالیاتی برای افرادی که سود سهام دریافت می کنند فراهم می شود تا مالیاتی که در سطح شرکت پرداخت شده نشان داده شود.

مالیات های شرکت ها در سطح استانی و فدرال اخذ می شود. علاوه بر این مالیات شرکت ها به نرخ های مختلف بسته به اندازه یا نوع کسب و کار شرکت اخذ می شود. به عنوان مثال در آلبرتا مالیات بر درآمد شرکت ها در سطح استانی و فدرال برای اکثر کسب و کارها 25 درصد برای اکثر کسب و کارها و 15 درصد برای کسب و کار های کوچک است.

مالیات کالاهای مصرفی
مالیات فروش Sales Tax یعنی وقتی جنسی را خریداری می کنید، علاوه بر قیمت آن جنس باید درصدی اضافه تر به فروشنده پرداخت کنید. فروشنده هم موظف است این مبلغ را مستقیما به حساب دولت واریز کند.

دولت فدرال کانادا 5 درصد مالیات ارزش افزوده به نام مالیات کالاها و خدمات Goods and Services Tax (GST) اخذ می کند. همچنین در پنج استان مالیات بر فروش هماهنگ شده (HST) اخذ می نماید HST ترکیبی از GST و مالیات بر فروش استانی است.

استان های بریتیش کلمبیا، ساسکاچوان و منیتوبا بر روی اجناس خرده فروشی ها مالیات وضع می کنند. استان کبک مالیات ارزش افزوده ی خود را تحت عنوان مالیات بر فروش کبک اخذ می کند که این مالیات توسط Revenu Québec دریافت می شود. استان آلبرتا و مناطق نانووات و یوکان و نورثوست مالیات بر فروش ندارند. استان های نیوفاندلند و لابرادور، نوا اسکوشیا و نیوبرانزویک مالیات استانی یا فدرال به این شکل دریافت نمی کنند بلکه برروی اغلب اجناس یا اصلا مالیات نمی گیرند یا اگر بگیرند یک مالیات واحد به نام HST می گیرند که در حال حاضر ۱۳ درصد است.

به عنوان مثال هنگامی که یک فرد وارد مغازه ای در انتاریو می شود و می خواهد کالایی را که قیمت آن 10 دلار است خریداری کند، جمع مبلغ نوشته شده در فاکتور 11.30 دلار است و او باید این مبلغ اضافی را به عنوان مالیات پرداخت کند.

بعضی از خرید هایی که می کنید از پرداخت GST معاف هستند. به عنوان مثال می شود به لیست زیر اشاره کرد:
- بعضی از اقلام خواربار Grocery نظیر لبنیات، نان، گوشت و سبزیجات
- محصولات کشاورزی نظیر دانه های خوراکی Grains، پشم خام Raw wool، برگ خشک شده تنباکو Tobacco Dried Leaves اغلب محصولات دریایی نظیر ماهی برای مصارف انسانی
- داروهایی که باید با نسخه خرید Prescription Drugs و هزینه فرانشیز خرید دارو Dispensing Fees
- دستگاه های پزشکی نظیر سمعک Hearing Aids و دندان مصنوعی Artificial Teeth یا Denture
- خیلی از سرویس های حمل و نقل به شرط آنکه مبدا Origin یا مقصد Destination خارج از کانادا باشد.

مالیات بر ملک
صاحبان ملک در کانادا باید سالیانه مبلغی تحت عنوان مالیات ملک Property Tax به شهرداری Municipality پرداخت کنند. این مالیات شبیه عوارض نوسازی است با این تفاوت که مبلغ آن بسیار سنگین است. از آنجا که این مالیات توسط شورای شهر تعیین و به وسیله شهرداری دریافت می شود، بسته به شهر محل سکونت میزان آن کاملا متفاوت است. معمولا شهرداری ها برای محاسبه مالیات ملک، پارامترهای مختلفی را در نظر می گیرند که شامل موارد زیر است:
ارزش ملک: محاسبه قیمت ملک توسط شهرداری و یا شرکت طرف قرار داد شهرداری انجام می شود. معمولا این محاسبه به صورت سالیانه انجام و نتیجه آن در اختیار صاحب ملک قرار می گیرد.
محل قرار گرفتن ملک: معمولا هر چه محله نوسازتر باشد میزان مالیات ملک بیشتر است.
مالیات های تعیین شده توسط استان: بعضی اوقات استان نیز از محل این مالیات برای تعیین هزینه های خود استفاده می کند. برای مثال در استان انتاریو به منظور تامین هزینه های مدارس دولتی Public Schools مبلغی به مالیات ملک اضافه می شود.

نحوه دریافت مالیات ملک (عوارض نوسازی)
معمولا شهرداری ها بخشی از Property tax را در نیمه اول سال (معمولا در دو قسط) و به صورت علی الحساب دریافت می کنند. بعد از اینکه میزان نهایی مالیات محاسبه شد، در نیمه دوم سال، مابقی این مالیات دریافت می شود. شهرداری این مالیات را در چهار ماه از سال دریافت می کند. همچنین می توان از شهرداری خواست که به طور خودکار و ماهیانه مالیات را دریافت کند.

عواقب نپرداختن مالیات ملک
اگر این مالیات را نپردازید، شهرداری قادر است ملک شما را مصادره و به حراج بگذارد. معمولا سخت گیری شهرداری در خصوص دریافت مالیات ملک از سخت گیری بانک در دریافت اقساط وام بیشتر است. به همین دلیل خیلی از بانک های کانادایی سرویسی را به مشتریان خود ارائه می دهند که طی آن بانک هنگام برداشتن قسط وام، مبلغی را هم بابت مالیات ملک بر می دارد و خود مالیات ملک را به شهرداری پرداخت می کند. به این ترتیب بانک مطمئن می شود که هیچ گاه به شهرداری بدهکار نمی شوید.

مالیات بر ارزش افزوده
اين نوع ماليات به بعضي اقلام خاص نظير بنزین، الکل، دخانيات، سيستم خنک کننده خودروها و ... تعلق می گيرد. معمولا اين ماليات ثابت است و بستگی به قيمت کالا ندارد.

اطلاعات ارائه شده در این سایت فقط جنبه اطلاعات عمومی داشته و نباید توصیه حقوقی در نظر گرفته شود.
خدمات مشاوره مهاجرتی صرفا توسط وکیل قانونی در امور مهاجرت مجاز است، هرگونه مشاوره مهاجرتی توسط سایر افراد فاقد ارزش است.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای موسسه مهاجرتی یوسفی محفوظ است.
© کپی رایت موسسه مهاجرتی یوسفی (میهن گزین) 2021.
طراحی: کانون هنرپرداز